ARKEN & Louisiana, czyli sztuka współczesna w okolicach Kopenhagi

Mimo, że nie jesteśmy jakimiś ogromnymi fanami sztuki, w tym roku odwiedziliśmy aż dwa Muzea Sztuki Współczesnej znajdujące się w okolicach Kopenhagi. Wystawy w obu muzeach często się zmieniają, więc nasze wrażenia są bardzo subiektywne, ale być może posłużą Wam jako inspiracja przy zwiedzaniu Kopenhagi i okolic.

ARKEN

To Muzeum Sztuki Współczesnej zlokalizowane ok 20 km na południowy zachód od Kopenhagi. Już sam budynek Muzeum jest wart zobaczenia. Swoją architekturą nawiązuje do wraku statku porzuconego na brzegu morza. Dookoła budynku znajduje się park rzeźb, który jest w ciągłej rozbudowie. Wizja parku jest taka, aby znajdowały w nim rzeźby, do których można wchodzić, wspinać się na nie, rzeźby które się ruszają, obracają i dalej pracują. ARKEN jest położone przy pięknej piaszczystej plaży i jest otoczone wodą, zgodnie z pierwotną wizją architekta. Rzeźby i instalacje dookoła muzeum były na pewno najlepszą atrakcją dla naszych dzieci 🙂

My do ARKEN pojechaliśmy ze względu na jedną konkretną wystawę „Nature Dreams”. Była to wystawa tymczasowa i pisałam o niej wcześniej na Facebooku.  „Nature Dreams” to cyfrowa instalacja, która zmusza nas do zastanawiania się nad tym, czy sztuczna inteligencja potrafi marzyc, śnic albo halucynować. Ciągle zmieniające się obrazy zabierają nas w zupełnie inny wymiar, do innego świata. Dla mnie to była czysta magia! „Nature Dreams” to część 3-letniego projektu „Nature Future”, więc miejmy nadzieje, że w najbliższym czasie pojawią się podobne instalacje!

Drugą wystawa, którą zobaczyliśmy była „Butterfly” (Motyl), która jest współczesną instalacją wykorzystującą dzieła sztuki będące w sporej kolekcji muzeum. Ta wystawa niestety nie zdobyła naszego uznania 🙂

W ARKEN są również organizowane warsztaty artystyczne dla dzieci, z których nasze chętnie skorzystały. Są one otwarte cały dzień, a obsługa bez problemu wytłumaczy Wam po angielsku jaka jest tematyka zajęć w danym dniu. Zazwyczaj warsztaty są inspirowane aktualnymi wystawami.

Info praktyczne:
Bilety dorośli 140 DKK, dzieci do 18 rż za darmo.
Na miejscu jest duży darmowy parking, jest tez możliwość dojazdu pociągiem i autobusem z centrum Kopenhagi.
W Muzeum znajduje się kafeteria oraz sklep z pamiątkami.
Koniecznie sprawdźcie na stronie muzeum aktualne wystawy: https://uk.arken.dk/

Latarnie przed wejściem do Muzeum
„Klatka i lustro”
„Chłopiec na koniu na biegunach”
„Nature Dreams”
Wystawa „Butterfly”
Warsztaty dla dzieci

Louisiana

To kolejne Muzeum Sztuki Współczesnej, które odwiedziliśmy w tym roku. Położone jest 40 km na północ od Kopenhagi, również na wybrzeżu z pięknym widokiem na cieśninę Sund i wyspę Ven.

Louisiana jest uważana za główne dzieło duńskiej architektury modernistycznej. Składa się z poziomego kompleksu budynków, które dyskretnie wpasowują się w krajobraz.

Również na terenie Louisiany znajduje się park rzeźb. Jest ich 45 i niektóre są bardzo duże i widoczne, a niektóre niewielkie i ukryte w otaczającym Muzeum parku.

W Louisiana możemy zobaczyć zarówno stałe jak i tymczasowe wystawy. Wśród stałych ekspozycji znajduje się kolekcja rzeźb autorstwa Alberto Giacometti oraz „Gleaming Lights of the Souls” (Lśniące światła dusz) autorstwa Yayoi Kusama. Ta instalacja na pewno skradnie Wasze serca! Została stworzona w 2008 i znajduje się w niewielkim pokoju o wymiarach 4×4 m. Ściany oraz sufit są pokryte lustrami, podłoga jest częściowo przykryta wodą, a my stoimy na samym środku na niewielkiej platformie. Z sufitu zwisają setki lampek, które zmieniają kolor i nadają całości niesamowite wrażenie. Absolutnie punkt obowiązkowy w Muzeum!

Tymczasowe wystawy w chwili obecnej to m.in. spora ekspozycja poświęcona działalności Pussy Riot oraz wystawa architektoniczna „Cave_bureau”, która nawiązuje do podziemnych systemów wulkanicznych jaskini w Kenii.

Całe skrzydło południowe zostało obecnie poświęcone islandzkiemu artyście Ragnarowi Kjartanssonowi i jego sztuce. Na wystawie znajdują się m.in. kolekcja ponad 100 portretów malowanych w kolejnych dniach i przedstawiających przyjaciela artysty. Możemy również zobaczyć „Scared Man”  – performance przedstawiające ubranego we frak mężczyznę stojącego na krawędzi budynku nad przepaścią. Nam najbardziej podobała się instalacja pt. „The Visitors” składająca się z 9 filmów video przedstawiających muzyków grających równocześnie ten sam utwór (znajdowali się w momencie nagrania w 9 oddzielnych pomieszczeniach i słyszeli się tylko przez słuchawki). Bardzo klimatyczne.

Dzieciom najbardziej podobała się oczywiście instalacja „Gleaming Lights of the Souls”, a Adaś znalazł na jednej z wystaw zdjęcie Gwiazdy Śmierci ze Star Wars i bardzo to przeżywał 🙂

W Lousiania znajduje się również całe skrzydło poświęcone warsztatom artystycznym dla dzieci. Tutaj mamy nawet kilka pokoi, w których możemy wykonywać różne rodzaje prac inspirowanych oczywiście aktualnymi wystawami. Adaś wybrał warsztaty inspirowane ekspozycją „Cave_bureau” i budował domek z kartoników i kawałków drewna 🙂

Kolekcja w Lousiana jest znacznie większa niż w ARKEN. My spędziliśmy tam 3 godziny, a jak się domyślacie z dziećmi nie zwiedzaliśmy jakoś bardzo dokładnie (wystawę poświęconą Pussy Riot praktycznie ominęliśmy).

Info praktyczne:
Bilety dorośli 145 DKK, dzieci do 18 rż za darmo
Parking jest darmowy.
Na terenie muzeum jest restauracja, ale nie ma w niej niczego co zjadłyby nasze dzieci (więc zakładam, że większość dzieci podobnie). Można ewentualnie kupić kanapki w kiosku w parku.
Jest oczywiście dosyć spory sklep z pamiątkami i nie tylko.
O aktualnych wystawach przeczytacie na stronie muzeum: https://louisiana.dk/en/

Park rzeźb
Kolekcja rzeźb autorstwa Alberto Giacometti
Gwiazda Śmierci
„Gleaming Lights of the Souls”
„Cave_bureau”
Warsztaty dla dzieci (i nie tylko)

1 Odpowiedź

1. 31 stycznia, 2024

[…] po okolicy do Snogeholm oraz PN Stenhuvud. Oprócz tego pojechaliśmy też do Danii zwiedzić ARKEN, czyli jedno z Muzeów Sztuki […]