Szwedzkie wakacje samochodem, lipiec 2018

Na objazdówkę po Szwecji mieliśmy ochotę już od dawna. Zawsze jednak coś nas powstrzymywało. A to marne szanse na ładną pogodę, a to wysokie koszty, a to za mało urlopu… W tym roku dłuższy urlop zaplanowaliśmy znowu na późną jesień, a że lato w Szwecji jest wyjątkowo upalne, postanowiliśmy zorganizować spontaniczny wyjazd. Decyzje podjęliśmy chyba 2-3 tygodnie przed planowanym wyjazdem, więc czasu na organizacje było bardzo mało.

Szukanie noclegów na ostatnią chwilę w szczycie sezonu nie należało do najłatwiejszych, ale jakoś się udało znaleźć miejsce w B&B na Olandii, w Motali, oraz pokoje w hotelach w Örebro i Vänersborg. Wynikowo noclegi nie były bardzo drogie, ale standard musieliśmy sporo obniżyć… Mimo to, bardzo dobrze wspominamy noclegi w B&B Persnäs Prästgård (Lottorp na Olandii) oraz w Villa Hamra (Motala). W obu mieliśmy szczęście być jedynymi gośćmi, a więc mieliśmy do własnej dyspozycji łazienkę, kuchnię, ogród itd. Po tych 'luksusach’ czuliśmy się zamknięci jak w klatce w pokoju hotelowym w Örebro…

Początkowo chcieliśmy jechać na Ölandię, na którą nie udało się nam dotrzeć rok temu ze względu na chorobę Adasia, a potem plan zaczął ewoluować, bo Tomek bardzo chcia odwiedzić Örebro, gdzie spędził swoje młodzieńcze lata. Tak więc postanowiliśmy wyruszyć najpierw na wschód Szwecji, potem dojechać do Örebro i wracać zachodnim wybrzeżem. Plan całkiem ambitny jak na tygodniowe wakacje, szczególnie, że nie chcieliśmy spędzać w samochodzie więcej niż 2-3 godziny dziennie (niestety wynikowo spędzaliśmy więcej). Łącznie przejechaliśmy ok 2140 km.

Nasza trasa wyglądała następująco:

Dzień 1 Dom (Bunkeflostrand) – Bromölla – Ronneby – Kalmar – Lottorp (Olandia) 381 km

Dzień 2 Lottorp – zamek w Borgholm – Trollskogen – Byrums raukar – Lottorp 144 km

Dzień 3 Lottorp – Mörbylånga – latarnia morska Långe Jan – Eketorp – Lerkaka – Lottorp 235 km

Dzień 4 Lottorp – Świat Astrid Lindgren – nocleg Motala 331 km

Dzień 5 Nocleg – centrum Motali (rejs statkiem po kanale Göta) – nocleg 12 km

Dzień 6 Nocleg – Varamon – Mosås – Wadköping (Örebro) – hotel Örebro 117 km

Dzień 7 Hotel – wieża wodna – centrum Örebro – Svalnäs – hotel Vänersborg 250 km

Dzień 8 Hotel – Nordens Ark – Fjällbacka – Uddevalla – hotel 192 km

Dzień 9 Hotel – Orust – Tjörn (Skärhamn – Klädesholmen) – Onsala – Halmstad – dom 474 km

Z niektórych zaplanowanych atrakcji byliśmy bardzo zadowoleni (Świat Astrid Lindgren przewyższył nasze oczekiwania), inne okazały się niespecjalnie ciekawe (Las Trolli na północy Olandii i zoo Nordens Ark), ale ogólnie uważamy, że zrobiliśmy bardzo ciekawą trasę z wieloma atrakcjami.

Adaś w podróży samochodem sprawdził się bardzo dobrze. Większość czasu przesypiał albo bawił się z Gabrysią (to spanie w dzień odbijało się później na problemach wieczorem, ale nie można mieć wszystkiego). Gabrysia momentami była chyba zbyt zmęczona natłokiem aktywności i potrzebowała więcej luzu. Teraz żałujemy, że nie udało nam się spędzić więcej czasu na jednej z plaż nad jeziorami, ale wiadomo, że człowiek uczy się na błędach.

Tyle kilometrów przejechanych, a my dotarliśmy ledwie do 1/3 długości Szwecji. Żeby zwiedzać bardziej na północ, trzeba albo mieć campera, albo polecieć samolotem i pożyczyć auto na miejscu, bo jak dla nas to już za dalekie dystanse… ale kto wie, może kiedyś?